U některých typů čtyřválcových motorů koncernu Volkswagen byly použity vyvažovací hřídele na tlumení rázů. Z důvodu úspory místa byly konstrukčně umístěny hřídele do prostoru olejové vany, kde jsou poháněny pomocí klikové hřídele, a jsou součástí spodního modulu motoru včetně olejového čerpadla, které je poháněné tyčkou ve tvaru šestihranu.
Popis problému
Problém spočívá v pohonu olejového čerpadla skrz vyvažovací hřídel spojenou šestihranem. Tento šestihran je uložen ve vyvažovací hřídeli. Oblast vnitřního šestihranu je indukčně zakalena. Ovšem nemá dostatečnou tvrdost a vlivem provozního zatížení dojde po ujetí automobilu 150 tis. až 250 tis. km k vymačkání hran šestihranu a protočení tyčky ve vyvažovací hřídeli. To vede k zastavení olejového čerpadla a ztrátě tlaku v mazací soustavě. V horších situacích při běhu motoru bez mazání, může dojít k poškození turbodmychadla i klikové a vačkové hřídele. Případné škody na motoru proto šplhají k částkám převyšující 100 000 Kč. První možnost, jak řešit vzniklý problém je skrze oficiální distribuční síť náhradních dílů Volkswagen. Zde ovšem nastává problém. Výrobce Volkswagen nabízí k prodeji jako náhradní díl pouze celý modul vyvažovacích hřídelí, nikoliv samotnou vyvažovací hřídel s vnitřním šestihranem. Cena modulu v distribuční síti náhradních dílů Volkswagen činí 26 070 Kč bez DPH. Druhá možnost je provést opravu pomocí speciálních metod strojního obrábění. Vzhledem k tvrdosti a komplikované konstrukci není umožněna oprava pomocí konvenčních metod obrábění.
Technologický postup opravy vyvažovací hřídele
Zvolený technologický postup renovace je zaměřen na vysokou kvalitu a spolehlivost opravy. Včetně ohledu na přiměřenou cenu a náročnost opravy. Před renovací je hřídel zbavena nečistot a zkontrolována. Princip spočívá ve vytvoření zakalené vložky s vyšší tvrdostí, do níž se vyřízne na elektroerozivním drátovém stroji nová a přesná díra šestihranu. Po obvodu vložky jsou vytvořeny plošky, které slouží proti pootočení ve vyvažovací hřídeli. Měděnou elektrodou, která má tvar negativu vložky, je vyhlouben tvar do poškozené hřídele. Poté je zalepena vložka v hřídeli.
Cena opravy 3 000 Kč bez DPH
Před odesláním
- Demontujte vyvažovací hřídel pro pohon olejového čerpadla ze spodního modulu vyvažovacích hřídelí.
- V autorizovaných servisech VW nebo Škoda zakupte nový šestihran (unašeč).
- číslo součásti: 03G 115 281 F,
- název součásti: unašeč,
- orientační cena 160-200 Kč s DPH, může se lišit u jednotlivých dealerů.
- Pošlete k nám na opravu pouze samotnou vyvažovací hřídel, včetně nového šestihranu (unašeče)
- Na provedenou opravu poskytujeme doživotní záruku.
- Na již opravované vyvažovací hřídele (neprofesionálním způsobem) nelze poskytnout záruku a vše záleží na míře poškození.
- V případě obdržení celého spodního modulu (víka) s olejovým čerpadlem a vyvažovacími hřídelemi, bude účtován poplatek za demontáž 500 Kč bez DPH.
Adresa pro doručení:
Nástrojárna CB s.r.o.
Rudolfovská 476/111
370 01 České Budějovice
V případě dotazů:
+420 775180870